Wat is franchise

Een franchiseonderneming is in de eerste plaats te herkennen aan de naam en het logo. Ook bevat de formule een combinatie van verschillende diensten en producten. Dit kan bijvoorbeeld gezamenlijke inkoop zijn, maar ook reclame, administratieve diensten, inrichting van de vestiging en het krijgen van hulp bij financiering.

Hard franchise

Hier gelden harde, gedetailleerde afspraken over vrijwel alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Alles is vastgelegd: het concept, de marketing en het assortiment aan diensten en producten. De ondernemer heeft hierdoor minder eigen inbreng en keuzemogelijkheid buiten het door de franchisegever aangeboden assortiment.

Soft franchise

De samenwerking tussen beide partijen is een stuk vrijblijvender. Vaak kan de franchisenemer naar keuze een dienstenpakket afnemen, onder voorwaarde dat hij zijn producten inkoopt bij de franchisegever.

Voordelen

Een voordeel van deze bedrijfsvorm is dat het makkelijker is om een bedrijf op te starten doordat er al bekendheid is. De franchisenemer kan direct een compleet beproefd producten- of dienstenpakket aanbieden.

Nadelen

Er zijn natuurlijk ook verplichtingen verbonden aan het opstarten van een franchise. Een franchisenemer kan verplicht worden om de prijzen, tarieven en voorwaarden van de franchisegever te volgen, en het bedrijf in te richten volgens de huisstijl van de formule. Deze regels beperken de vrijheid van ondernemerschap in een bepaalde mate.

Franchisenemer; een echte ondernemer

Als het gaat om het verminderen van risico’s, is franchise een goede keuze. Dat maakt een franchisenemer niet minder een ondernemer. Ook wanneer het gaat om fiscale of juridische aspecten is een franchisenemer honderd procent ondernemer.

Kosten van franchise

Om een franchiseonderneming te starten moet entreegeld worden betaald. Ook wordt er een periodieke vergoeding in rekening gebracht door de franchisegever. Hiervoor komen zaken als marketing, training, merkenbouw, bedrijfsadvies etc. terug. Kijk bij de individuele formules voor de kosten.

Voor alle vormen van franchising zijn schriftelijke afspraken van belang. Voor het opstellen van franchisecontracten bestaan richtlijnen, zoals de Europese erecode betreffende Franchising van de Europese Franchise Federatie (EFF), en het modelcontract van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV).